Sunday, 14 June 2015

tips membeli tzm terpakai



smentara aku tengah xbusy ni,saje aku bukak topic ni,maklumla,tzm ni kan moto yg agak tua..boleh kita berkongsi info,untuk kebaikan bersama.. Smile

sedikit info:
1)yamaha tzm 150
2)147 cc
3)start kluar tahun 1994
4)last kluar tahun 2000
5)harga baru +-rm10.5k
6)harga terpakai(yg biasa org jual),ikut tahun dan condition moto,rm2.5k-6k,bawah dari tu pun ada,atas dari tu pun ada,berdasarkan condition moto dan budi bicara owner..


antara benda2 yg perlu di check:

1)on kunci,dengar bunyik servo,bunyi tu mesti 2 kali,sebab dier buka dan tutup balik,,pastikan bunyi dier smooth dan lancar,kalo xde bunyik@bunyi pelik mungkin servo dah jahanam atau battery low..servo 2nd hand +-rm200,kalo baru +-rm400 woo..pastu usyar kat sebelah kanan blok,tengok blok jenis apa,kalo y1 mmang best la,pastu tanya owner,pernah buat slip ke x,kalau xpernah dan blok tu dalam keadaan ori mmang terbaikla,tapi susah nak dapat skarang ni,70% owner tzm yg aku jumpa blok diorang dah buat slip baru..tapi kalau slip yg dibuat balik tu dibuat ngan cantik dan bagus,xde masalah pun,boleh je pakai..

2)start enjin,senang ke susah,pastu time enjin hidup ekzos akan bunyik kuat,sebab masa tu power valve dalam kdudukan open,pastu rem2 skit pv akan tutup,bunyik pun jadi lain,dah xbising..
dengar bunyi enjin,kalo bunyi biasa je ok la tu,enjin yamaha mmang bunyik kuat skit,tapi xla mlampau,kalo ada bunyi pelik,bunyi ketukan ke org bertukang ke,jaga2,mungkin ada something wrong,piston ring xelok ke,rod longgar ke..nak turun enjin bukan murah,makan ratus2 gak..
pastu dengar kat sbelah kanan enjin,tarik klac ngan x tarik klac ada beza x bunyi,kalo ada mungkin mangkuk klac dah x cun..rivet mangkuk klac+upah+lain2 barang berkaitan,+-rm60..

3)check untuk sbarang kebocoran minyak,kat bahagian enjin dan lain2(fork,monoshock,pump 2t,power valve etc),servis fork 2 batang +-rm50-60,mono kalau leaking kena tukar,kayaba +-rm180,pump 2t boleh servis,kalau tukar baru +-rm100 kot,power valve leaking kena tukar oil seal,+-rm15..

4)rev throttel kuat2 skit,enjin smooth ke x,biasanya bawah rpm 6 bunyi ekzos masih slow/kurang kuat..biasanya p.valve start bukak kat rpm 6,bunyi ekzos akan jadi lebih nyaring,pulas lagi sampai rpm 10-11,p.valve akan bukak habis,bunyi ekzos dah jadi nyaring dan bingit,kalau moto tu pakai cdi ori standard,kat rpm 11-11.5 akan ada cut off,mletup2,jangan risau,itu ialah normal..

5)try bawak moto tu,check meter,speedo,rpm ngan temperature,pastu tekan button kat sebelah ibu jari kanan,yg macam starter tu,tengok meter minyak ok ke x..meter 2nd hand +-rm150,kalo baru +-rm400..

6)bawak slow2,rasa enjin time bawak spatutnya ringan dan lembut,masuk gear pun xsusah,kalo susah dan moto rasa berat walaupun rpm naik mungkin bahagian klac ada problem,klac plate ke,housing klac ke..klac plate ori +-rm13 sekeping..

7)test brake semua ok x,suspension ok ke x,pastu kalau dah biasa bawak tzm bolehla bawak laju skit,tapi kalu xbiasa baik jangan,sebab ada gak kes 2-3 kawan aku yg terkujat gak ngan penangan pv fully open,kalo xbiasa ngan moto tu boleh jadi agak bahaya,nak2 lagi kalo area banyak kete..

8)try bawk maintain speed 110-120,boleh ke x,bobok ke x,ataupun moto ttiba drop sendiri klajuan dier,mungkin setting carburator x ngam,p.valve problem,cdi pun boleh jadi..cdi local +-rm50-100,cdi original >rm400..

9)kalau berani(INI TIDAK DIGALAKKAN ATAS FAKTOR KESELAMATAN DAN UNDANG2,APA2 RISIKO SILA TANGGUNG SENDIRI!!),try bawak dan menten speed 140-150kmh,tzm yg dalam keadaan baik xde masalah untuk menten speed camtu spanjang hiway sampai minyak ngan 2t abis,tanpa sebarang gegaran yg ketara..
top speed tzm standard tiptop,+-180-200kmh..tapi xyahla test kot,moto orang,kang jem ke naya je....hehe...

10)rasa suspension moto tu,goyang ke kalo langgar lubang@bonggol kecik,time koner membuang ke x,kalau goyang kuat mungkin ada masalah ngan tayar,fork,monoshock,swing arm@chassis(kalau chassis bengkok,mgkin moto tu pernah xcident teruk,so,lupakan jela,cari moto lain,xsyok bawak nanti,senget je..

11)bila dah berenti,biarkan enjin hidup dalam 10-15 minit,pastu tengok meter temperature,tzm yg sihat jarum temperature akan ada kat bawah dari setengah@setengah,bergantung pada cuaca dan bagaimana moto tu dibawa/dilenjan time test ride tadi..kalau jarum tu lebih stengah dan smakin naik,ini menunjukkan ada masalah kat cooling system,mgkin radiator bocor/sumbat ke,water pump xjalan ke dan sbagainya..makan duit jugak kalo nak repair..

12)sambil2 tu check la semua lampu yg ada(lampu bawah,atas,belakang,brake,signal dan sbgainya)berfungsi atau x..pastu kalau smua ok,matikan enjin,bukak seat,kat sebelah battery ada 1 kotak hitam,cdi namanya,cek tengok ori ke x,kalau ori ada cop yamaha timbul kat atas dier..cdi local,+-rm50,cdi ori >rm400..

13)dah abis test,kalau puas hati,nego harga yg berpatutan berdasarkan condition moto tu..tapi kalau moto tiptop dan harga cantik,jangan tunggu lama2,bayar kat owner,pastu balik umah basuh moto,polish kilat2,pastu siap2 untuk g jalan2 pusing doniaa..jangan lupa check air radiator,angin tayar,isi minyak petrol ngan 2t...hehe rabbit ..

dokumentasi:
pastikan geran ialah geran ori,dan proses tukar nama boleh dilakukan..
check no chasis dan no enjin kat geran sama x dengan kat moto(no chasis tzm ada kat bahagian kon handle,bawah ignition switch,no enjin ada kat bahagian atas enjin,kat bawah/tepi carburator..

dan perkara penting yg harus diingat,tzm ni kbanyakannya dah lebih 10 tahun,so,lepas beli standby la dalam rm500 ke untuk touch up ape2 yg patut..kalau moto dah tiptop,slamat mnikmati keseronokan menunggang the pure 2 stroke spirit,yamaha tzm 150,highway star...
akhir kata,berhati2 dijalanraya.. Smile


kalau ader kgkawan lain nak tambah sangatlah dialu2kan,kalau ada yg aku salah bolehla tlg betulkan,sama2 kita belajar dan kongsi ilmu... Smile