Monday, 15 February 2016

Kelebihan Gas Nitrogen Untuk Tayar Kereta


Di sini aku ingin menerangkan kebaikan pengunaan gas nitrogen ke dalam tayar kenderaan korang
Nitrogen adalah kimia yang tidak mudah terbakar, bukan toksik gas lengai. Gas lengai tidak bergabung dengan apa-apa gas lain pada sebarang suhu. Ini sifat asas nitrogen pertama sekali membantu dalam mengekalkan kelembapan minimum dalam tayar.
Idea asas gas Nitrogen adalah bahawa ia adalah lebih sejuk daripada udara termampat dan itu adalah berguna dalam apa jua keadaan memandu. Mengapa? Satu tayar yang sejuk bermakna bahawa tahap tekanan pada tayar sambil bergerak adalah kurang. Kehausan bunga dan lusuh juga kurang disebabkan kepada suhu yang kurang.
Suhu yang lebih tinggi dalam tayar juga mempunyai kecenderungan untuk pecah selepas jam lama berjalan. Nitrogen mengurangkan peluang pecah tayar sebanyak 90%. Ini boleh membuktikan untuk menjadi lifesaver manakala di lebuh raya di mana jam panjang dan kelajuan tinggi, kedua-duanya menimbulkan ancaman kepada kereta dan penumpang.
risiko tayar kehilangan angin pun lambat berbanding kehilangan gas biasa. Jadi tiada masalah berkaitan tayar cepat kehilangan gas walaupun tiada kebocoran yang berlaku.
Di malaysia sekarang banyak kedai-kedai tayar menawarkan pengisian gas nitrogen,xsilap aku satu tayar dikenakan caj sebanyak RM3 atau RM5..so average sekali isi utk 4 tayar lebih kurang RM12 je..lebih jimat minyak dan tayar lambat haus. Cuma jaminan susah nk dikata,bgantung kpd pemandu sendiri,kalau selalu lnggar lobang atau paku..kenela kerap masukkn gas.
kalau tyr bocor luar kwsn, isi dulu angin biasa, nt g kat dia, diorang buang 100% angin biasa, msuk blk nitrogen…
compare18155528b
Fakta dan Mitos Tentang Tayar Isian Nitrogen
FAKTA 1 : Udara yang kita hirup setiap hari mengandungi 78% Nitrogen
Tayar yang diisi udara biasa mengandungi 78% Nitrogen, 21% Oksigen dan 1% gas-gas lain.
FAKTA 2 : Tayar yang diisi gas Nitrogen tulen akan kehilangan udara yang lebih lambat berbanding tayar biasa
Betul, nitrogen takkan senang untuk terlepas keluar dari tayar berbanding oksigen. Ini bermakna, tayar isian nitrogen tulen akan mengalami kehilangan tekanan udara dengan lebih lambat. Ini membantu mengekalkan tekanan udara tayar dengan lebih lama tapi korang tetap jugak kena check tekanan tayar secara berkala.
MITOS 1 : Penggunaan tayar isian nitrogen tulen menjimatkan minyak
Salah. Penjimatan minyak kereta tak dipengaruhi oleh jenis gas dalam tayar. Hanya tayar tak cukup angin (tekanan rendah) yang membawa kepada pembaziran minyak. Nitrogen tetap mengalami perubahan tekanan dan suhu seperti gas-gas biasa (tambahan pula udara biasa dah ada 78% nitrogen)
MITOS 2 : Tayar berisi nitrogen tulen lebih sejuk berbanding tayar isian angin biasa
Salah. Suhu angin dalam tayar tak dipengaruhi oleh jenis gas. Kalau tayar bergerak, getah akan jadi panas. Gas dalam tayar pun akan jadi panas jugak, lalu bahagian dalam tayar mengembang, membawa kepada peningkatan tekanan tayar semasa tayar berpusing. Sebab itulah tekanan angin tayar itu lebih penting berbanding jenis gas yang kita isi dalam tayar tu (selagi tak isi gas mudah terbakar sudah le:p)
MITOS 3 : Tayar yang diisi gas nitrogen tulen tahan lebih lama
Salah. Ketahanan tayar ditentukan oleh kualiti buatannya. Tekanan tayar tak mempengaruhi bunga tayar. Oleh sebab semua tayar kereta dah direka bentuk untuk diisi oleh angin biasa, tayar yang diisi dengan gas nitrogen pun akan tahan lebih kurang sama dengan tayar angin biasa (saya ulang balik bahawa 78% udara biasa mengandungi nitrogen).